Add Alert Alert Circle Archive Arrow Back Arrow Down Arrow Forward Arrow Redo Arrow Undo Arrow Up Bag Bag Check Bag Handle Ban Barcode Book Bookmark Bookmark Bookmarks Bookmarks Calendar Calendar Clear Call Call Card Caret Down Caret Up Cart Cart Chatbox Chatbox Ellipses Chatbubble Chatbubble Ellipses Chatbubbles Checkmark Chevron Back Chevron Back Circle Chevron Down Chevron Down Circle Chevron Forward Chevron Forward Circle Chevron Up Chevron Up Circle Close Close Close Circle Close Circle Create Document Text Documents Download Ellipsis Vertical Expand Enter Exit Eye Eye Off File Tray Flag Flame Flame Folder Folder Open Funnel Gift Headset Heart Heart Circle Heart Heart Dislike Help Help Circle Home Image Images Infinite Information Information Circle Key Language Loader Circles Link List Location Lock Closed Lock Open Log In Log Out Mail Mail Open Mail Unread Map Megaphone Menu Mic Moon Newspaper Notifications Open Options Paper Plane Pencil People Person Person Circle Pie Chart Play Play Circle Play Circle Power Power Pricetag Pricetags Print Refresh Remove Return Up Back Return Up Forward Ribbon Save Scan School Search Search Settings Share Social Share Social Shield Checkmark Shuffle Speedometer Star Star Sunny Swap Vertical Ticket Time Trash Trending Down Trending Up Videocam Wallet Warning Logo Aparat Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Pinterest Logo Rss Logo Telegram Logo Twitter Logo Whatsapp Logo Youtube

فناوری NFC چیست و چه استفاده‌هایی در زندگی روزمره داره؟

فناوری NFC از کجا اومده و داره به کجا میره؟ اصلا فناوری NFC به چه دردی میخوره؟ تو چه وسایلی استفاده می‌شه؟ فناوری NFC از فناوریه شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) تکامل یافته. کلمه‌ی NFC مخفف ارتباط میدان نزدیکه و به تلفن‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌ها اجازه می‌ده تا داده‌ها رو به راحتی با سایر دستگاه‌های مجهز به NFC به اشتراک بذارن. فناوری NFC بسیار شبیه به فناوری RFID است، اما NFC به ارتباط در حدود 4 اینچ محدود میشه به همین دلیله که اگر از Apple Pay یا Samsung Pay استفاده می‌کنین، باید گوشیتون رو خیلی نزدیک به دستگاهی که برای خواندن کد NFC طراحی شده بگیرین. فناوری NFC دارای ویژگی‌های بسیاری است که به آنها می‌پردازیم.

ویژگی‌های فناوری NFC

اکثر کاربران شعاع کوچک NFC رو یک مزیت امنیتی بزرگ می‌دونن و این یکی از دلایلیه که NFC به عنوان جایگزینی ایمن برای کارت‌های اعتباری مطرح شده. با این حال این فناوری رو می‌تونیم برای چیزی بیشتر از خرید قهوه تو استارباکس استفاده کنیم. NFC همچنین می‌تونه داده‌هایی مثل ویدیوها، اطلاعات تماس و عکس‌ها رو بین دو دستگاه دارای NFC منتقل کنه. برای فعال شدن این فناوری به دو دستگاه نیاز داریم. دستگاه اول از نوع فعال(Active) و دستگاه دوم از نوع انفعالی(Passive) است. گوشی موبایل و تبلت می‌تونن هم فعال و هم انفعالی باشن.

تفاوت NFC و بلوتوث

فناوری NFC برخلاف فناوری بلوتوث برای انتقال داده‌ها به پیکربندی شدن دستگاه‌ها توسط افراد نیازی نداره. هنگامی که دستگاه NFC دیگری وارد محدوده 4 اینچی نزدیک دستگاه بشه، اتصال NFC به طور خودکار شروع می‌شه. هنگامی که دو دستگاه در محدوده قرار می گیرن، فوراً با هم ارتباط برقرار می کنن و پیام‌هایی را برای کاربر ارسال می‌کنن. هم‌چنین تعداد دستگاه‌هایی که از فناوری NFC استفاده می‌کنن هر روز در حال افزایشه. فناوری NFC در زمان اتصال دستگاه‌ها به هم‌دیگه نسبت به بلوتوث بهبود چشم‌گیری داشته. فناوری NFC در وسایل حمل‌ و نقل جهانی در حال بهتر شدنه و سرعت عملش روزبه‌روز داره بیشتر می‌شه. مترو و اتوبوس‌هایی که از فناوری NFC استفاده می‌کنن توانسته‌اند در زمان مسافران خود صرفه‌جویی کنن.

در ادامه می‌پردازیم به … ????

استفاده‌ها و ویژگی‌های فناوری NFC

پذیرش فناوری NFC در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته. در ادامه چند مورد از ویژگی‌های فناوری NFC رو با هم بررسی می‌کنیم.

انتقال داده‌های کاربران

با انتشار اندروید Ice Cream Sandwich در سال 2011، گوگل اندروید Beam رو معرفی کرد. این ویژگی به شما این امکان رو می‌ده که هر محتوا یا داده‌ای رو که روی صفحه داری به سایر دستگاه‌های دارای NFC منتقل کنی. تنها کاری که باید انجام می‌دادی این بود که پشت هر دو دستگاه رو به هم نزدیک کنی و درخواست انتقال رو بپذیری. Android Beam اخیراً به نفع Nearby Share که به جای آن از فناوری‌های بلوتوث و Wi-Fi Direct استفاده می‌کنه، کنار گذاشته شده.

پرداخت‌ خرید‌های انجام شده با گوشی

Samsung Pay، Google Pay و Apple Pay همگی از تراشه NFC گوشی هوشمند شما برای پرداخت‌های بدون تماس استفاده می‌کنن. اکثر کارت‌های اعتباری این روزها دارای یک برچسب NFC هستن. برنامه‌های فوق‌الذکر با کسب مجوز از بانک یا موسسه مالی صادرکننده، به سادگی از این برچسب‌ها استفاده می‌کنن. پس از پیکربندی تنها کاری که باید انجام دهید اینه که گوشی هوشمند یا دستگاهی که از فناوری NFC استفاده می‌کنه رو به کارتخوان نزدیک کنین.

پیکربندی سریع با NFC

بسیاری از بلندگوها و هدفون‌های بی سیم از فناوری NFC برای تبادل اطلاعات و پیکربندی با گوشی هوشمند استفاده می کنن. برخی از دوربین‌ها نیز از آن برای راه اندازی سریع اتصال Wi-Fi Direct برای انتقال آسان عکس و فیلم استفاده می‌کنن.

و سرانجام …

علاقه‌مندان به موسیقی می‌تونن دستگاه خود را به سرعت از طریق NFC به بلندگوها متصل کنن و همچنین می‌تونن با ضربه زدن روی تلفن خود وارد رایانه محل کار خود شوند، قفل درب ماشین خود را باز کنن یا آمار سلامت و تناسب اندام رو پیگیری کنن. در آینده امکان استفاده از تراشه‌ی NFC در بدن انسان به جای گوشی همراه نیز وجود دارد. برای اتصال دو گوشی به هم‌دیگه باید از قاب پشتی به هم نزدیک شوند و هر دو طرف پیامی که برای پیکربندی روی گوشی‌ها ارسال می‌شه رو قبول کنن. ویژگی‌های فناوری NFC که در این متن ذکر شدن در حال حاضر در بسیاری از کشورها استفاده نمی‌شن.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

بازگشت به بالا مقایسه